Beelddenken

Wat is beelddenken

Beelddenkers, mensen met een prachtig talent! Mensen die onbewust 32 keer zo snel denken als woorddenkers. Mensen die totaalplaatjes zien en daarnaartoe werken. Creatieve mensen. Inventieve mensen.

Maar het kan ook erg lastig zijn om anders te denken dan de meeste andere mensen.

Soms komt er minder uit een leerling dan ouders en school verwachten of schommelen de prestaties. De ene keer lukt het wel, dan weer niet. Het zit er wel in maar het komt er niet uit, horen we vaak. Eindeloos oefenen volgens de methode van school levert niets op zodat ze geen zin meer hebben zich ervoor in te spannen. En geef ze eens ongelijk.

Vaak is niet de leerstof het probleem (beelddenkers zijn vaak erg slimme kinderen) maar de manier van aanbieden en verwerken van de stof. Het onderwijs biedt leerstof talig aan: gestructureerd, in kleine porties met accent op de verschillen. Op deze manier wordt het lesmateriaal begrepen en onthouden. Beelddenkers denken liever in beelden: ze willen overzicht, werken vanuit het geheel en zoeken de samenhang.

De training ‘ik leer anders’ vertaalt de lesstof naar de manier van denken van uw kind en biedt direct resultaat. Doordat we de lesstof op de juiste manier aanbieden, kunt u zien dat deze leermethode werkt. Dus geen eindeloos traject zonder resultaat. Wanneer we overschakelen naar het juiste informatiesysteem (visueel) wordt de lesstof direct begrepen en onthouden. Het kind voelt zich weer begrepen. Hierdoor worden veel problemen op school en met gedrag opgelost.

Test: bent u een beelddenker?

1. Denkt u vooral in beelden in plaats van woorden?
2. Weet u dingen, zonder in staat te zijn uit te leggen waarom?
3. Lost u problemen op ongebruikelijke wijze op?
4. Heeft u een levendige verbeelding?
5. Herinnert u zich wat u gezien heeft en vergeet u wat u hoort?
6. Bent u verschrikkelijk slecht in het spellen van woorden?
7. Kunt u zaken visualiseren vanuit verschillende perspectieven?
8. Bent u organisatorisch gehandicapt?
9. Verliest u vaak het bewustzijn van tijd?
10.Leest u liever een kaart dan mondelinge aanwijzingen te volgen?
11.Herinnert u zich plaatsen die u slechts eenmaal bezocht?
12.Is uw handschrift voor anderen moeilijk leesbaar?
13.Kunt u aanvoelen wat anderen voelen?
14.Bent u muzikaal, artistiek of mechanisch aangelegd?
15.Weet u meer dan anderen denken dat u weet?
16.Heeft u een hekel aan spreken voor een groep mensen?
17.Voelt u zich slimmer naarmate u ouder wordt?
18.Bent u een slaaf van uw (spel)computer?
Als u 10 van de bovenstaande vragen met “JA” hebt beantwoord, bent u zeer waarschijnlijk een visueel-ruimtelijke leerlingBron: Silverman, L.K. (2002). Upside-Down Brilliance: The Visual -Spatial LearnerNederlands: “Vertaald t.b.v. lezing voor Maria J.Krabbe Stichting Driebergen 22 november 2005 Linda Kreger Silverman Ph.D. Omgekeerd Briljant: Lezing Linda Kreger-Silverman Ph.D. : The Visual-Spatial learner

 

Deze tekst is overgenomen met toestemming van http://dehaancoaching.net

 



Geplaatst op door Marijke